11 marca Dominika Cecot i Tymoteusz Susło reprezentowali naszą szkołę podczas organizowanego w katowickim Pałacu Młodzieży Wojewódzkiego Konkursu BYKI I BYCZKI, CZYLI JĘZYKOWE POTYCZKI. Jego organizatorem była Pracownia Edukacji Czytelniczej we współpracy z Pracownią Lingwistyczną.
W poniedziałek 4 marca odbyły się eliminacje do konkursu organizowanego przez Pałac Młodzieży w Katowicach pod hasłem BYKI I BYCZKI, czyli językowe potyczki. Konkurs jest adresowany do uczniów klas V i VI. W eliminacjach wzięli udział: Małgorzata Ledwoń, Zofia Pawlik, Jakub Grosicki, Bartosz Lesik, Antonina Halemba, Tymoteusz Susło, Dominika Cecot i Miłosz Gumulak. Uczniowie rozwiązywali test ortograficzno – językowy, który swoim poziomem trudności znacznie wykraczał poza ramy podstawy programowej.
Wszyscy uczestnicy poradzili sobie z większością zadań, ale najwięcej punktów otrzymali Dominika Cecot i Tymoteusz Susło. To właśnie oni będą reprezentować naszą szkołę w Pałacu Młodzieży. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy sukcesów podczas kolejnych etapów konkursu!
J. Pogan
Zajęcia na ściance wspinaczkowej nabierają tempa. Aby wszyscy mogli spróbować swych sił w tym emocjonującym sporcie w ramach wychowania fizycznego prowadzone są zajęcia na których nasi uczniowie mogą przede wszystkim zapoznać się z techniką chwytów oraz wzmocnić poszczególne partie mięśniowe. Wspinaczka jest świetnym sportem ogólnorozwojowym dla wszystkich, którzy lubią wysiłek fizyczny i wyzwania. Wspinaczka jednak to nie tylko wzmacnia siłę mięśni. Osobom uprawiającym tą dyscyplinę sportu również łatwiej podejmować w życiu decyzje, radzić sobie ze zmianami, stresem i działać kreatywnie.
Dla tych wszystkich zastanawiających się czy warto spróbować przedstawiamy 7 rzeczy, o których powinieneś wiedzieć (żródło: www.focus.pl)
- Jeśli tylko chcesz, możesz to robić. Wspinają się i dzieci, i osiemdziesięciokilkulatkowie, kobiety i mężczyźni, mali i duzi, pełnosprawni i niepełnosprawni. Naprawdę tutaj nie ma ograniczeń.
- To (relatywnie) bezpieczny sport. „Relatywnie” dlatego, że oczywiście tam, gdzie człowiek pojawia się na dużej wysokości, zawsze jest ryzyko upadku, ale na ściankach wspinaczkowych wszystko jest tak przygotowane i skonstruowane, żeby to pokonywanie przestrzeni w pionie było maksymalnie bezpieczne.
- Wcale nie musisz być silny. Przynajmniej nie na początku. Wspinaczka jest przede wszystkim sportem technicznym, a nie siłowym. Zwykle zaczyna się od pokonywania nie przewieszonych, ale pionowych lub połogich ścian, więc nie musisz nawet umieć się podciągać. Wystarczy podstawowa sprawność fizyczna i chęć uniesienia się w górę.
- Wspinaj się na nogach, nie na rękach. Idź tak, jakbyś szedł po drabinie – przenoś ciężar ciała ze stopy na stopę, a rąk używaj do przytrzymania się. Kluczem jest złapanie równowagi i odpowiednie ustawienie ciała.
- Bardzo szybko zobaczysz postępy. To na pewno doda ci skrzydeł. Duży progres na początku jest charakterystyczny dla wspinania. Potem, kiedy będziesz mieć poczucie, że się zatrzymałeś, atakuj te elementy, w których jesteś najsłabszy. Tylko dzięki temu się rozwiniesz.
- Otwórz się na ludzi. Nie musisz przychodzić z osobą, która będzie cię asekurować. Zaczynając się wspinać, wchodzisz w środowisko, w którym istotnym elementem jest współpraca. Bez nawiązania bliskiej relacji, zbudowania zaufania, trudno byłoby oddać komuś drugi koniec liny do asekuracji.
- Nie ograniczaj się do sztucznej ścianki. Często się od niej zaczyna, ale we wspinaczce szczególnie fajna jest możliwość bycia w naturze. Wspinanie to wspaniała szansa na poznanie świata, także tych miejsc, w których nikt przed nami nie był.
5 lutego w całej Europie obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu, zainicjowany przez Komisję Europejską w 2004 roku. W tym roku działania podejmowane w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu realizowane były pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Tegoroczna edycja zachęcała wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online. W naszej szkole obchody DBI 2019 realizowane były poprzez następujące zadania.
1. Przygotowanie przez uczniów plakatów o tematyce związanej z bezpieczeństwem w sieci według harmonogramu:
klasy I – II - „ 10 pomysłów na spędzenie wolnego czasu bez komputera”,
klasy IV – V - „Moja doba na zegarze bez Internetu”
klasy VI – VII -„Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”,
klasy VIII i III gimnazjum - „Hejtowi mówimy NIE”
2. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w klasach I-VIII oraz III gimnazjum w ramach informatyki, zajęć komputerowych oraz godzin wychowawczych z wykorzystaniem prywatnych materiałów, dostarczonych przez Fundacje Orange oraz dostępnych na stronie dzieckowsieci.fdn.pl.
3. Udział klasy VIII oraz III gimnazjum w kursie e-learning "Nie dla hejtu".
4. Samodzielne przygotowanie i zaprezentowanie w czwartek 7 lutego na forum szkoły znaczków promujących hasło tegorocznej edycji DBI.
Ponadto uczniowie klas IV - VIII oraz III gimnazjum zostali zaproszeni do udziału w konkursie na szkolne logo DBI.
Oto wyniki:
IV edycja międzyszkolnego konkursu informatycznego „SUPER PROGRAMISTA 2019” adresowanego do uczniów siemianowickich szkół podstawowych za nami. Podobnie jak przed rokiem w Szkole Podstawowej nr 16, najpierw w środę, pojawili się uczniowie klas IV-VI, a w czwartek rywalizowali uczniowie klas VII-VIII. Konkurs co roku zdobywa coraz większą popularność, a w tegorocznej edycji, w której udział wzięło 30 uczniów reprezentujących: SP 1, SP 3, SP 4, SP5, SP 6, SP 11, SP13, SP 16 oraz MDK „Jordan”, pobiliśmy kolejny rekord. Celem konkursu było zachęcenie uczniów do nauki programowania oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera. Wszystkie zadania rozwiązywane były w popularnym Scratch’u, a podczas ich rozwiązywania, nasi przyszli programiści musieli wykazać się doskonałą znajomością tego środowiska programistycznego. Do wykonania były między innymi skrypty programujące animację, rysowanie i obliczenia matematyczne. Jednak najbardziej atrakcyjne, a zarazem najtrudniejsze, okazało się stworzenie gry zręcznościowej.
Po zmaganiach konkursowych, w oczekiwaniu na wyniku, wszyscy uczestnicy mogli zapoznać się z prezentacją, którą przygotowali uczniowie naszej trzeciej klasy gimnazjalnej. Prezentacja dotyczyła platformy programistycznej Arduino oraz projektów jakie można wykonać za jej pomocą.
Podobnie jak poprzednim roku poziom konkursu okazał się bardzo wyrównany, a o końcowych wynikach często decydowały małe szczegóły, lepsza składnia skryptów oraz nieszablonowe podejście do rozwiązywanego problemu. Bezkonkurencyjny wśród uczniów klas IV-VI i tytuł „Super Programisty 2019” uzyskała uczeń Szkoły Podstawowej nr 16 – Mikołaj Małek (23 pkt.). Na kolejnych stopniach podium znaleźli się: Krzysztof Skiba (SP5 – 19 pkt.) oraz Zuzanna Kubacka (SP3 – 17 pkt.). W grupie starszej rywalizacja ponownie toczyła się w dwuosobowych zespołach, a tytuł „Super Programisty 2019” zdobyła podobnie jak przed rokiem, drużyna MDK Jordan w składzie: Roman Skiba oraz Kacper Wędrocha (23 pkt.). Drugie miejsce przypadło uczniom SP 6: Zofii Kowalczyk oraz Kacprowi Matysowi (19 pkt.). Na trzecim miejscu podium znalazła się drużyna debiutująca w konkursie - SP 13, w składzie Zofia Wąsikiewicz i Mateusz Mrozek (14 pkt.). Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali upominki, a zdobywcy miejsc I-III dyplomy oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez naszego partnera i sponsora, firmę MMJ z Siemianowic Śląskich, której jeszcze raz serdecznie dziękujemy za okazane wsparcie. Nagrody i dyplomy uczestnikom konkursu wręczała dyrektor Szkoły Podstawowej nr 16, Pani Beata Góreck-Sobko, wicedyrektor Pani Agnieszka Witaszczyk, przedstawiciel firmy MMJ oraz organizator.