Ułatwienia dostępu

Featured

Dlaczego warto ograniczyć dzieciom liczby godzin spędzonych przed ekranem?


 

Żadna terapia taka jak: przetwarzanie słuchowe, integracja sensoryczna, terapia logopedyczna i wiele innych nie przyniesie oczekiwanych rezultatów kiedy dziecko spędza dużo czasu przed ekranem. Używanie ekranów szczególnie gier, wszystkie aplikacje z szybką akcją, kolorowa grafika, przyczynia się do dużego wydzielania się dopaminy w mózgu dziecka. To sprawia, że doświadczenia ekranowe stają się przyjemne i uzależniające. Wysoki poziom dopaminy może przyczynić się do tego, że: czytanie, nauka bez użycia technologii wydaje się mało interesująca, nudna. W efekcie dzieci mają trudności z koncentracją, szybko się rozpraszają i poszukują ciągłej stymulacji, jaką dają nam urządzenia cyfrowe.  

Ponadto pamiętajmy, że mowa przetworzona (z komputera, telefonu, telewizora) nie stymuluje lewej półkuli mózgowej, czyli półkuli odpowiedzialnej za mowę, za rozumienie mowy, oraz ośrodek słuchu fonemowego, który pozwala różnicować podobno brzmiące słowa.

Zachęcam do czytania i rozmawiania z dziećmi.

 

 

Featured

Logopedyczne Święta

Podczas zajęć logopedycznych dzieci miały przyjemność pracować na kartach pracy związanych ze tematyką świąt wielkanocną. Podczas kolorowania, wycinania ćwiczyły prawidłową artykulację głosek oraz wzmacniały narządy mowy. 

BD

Kilka słów o pozycji spoczynkowej języka.

Pozycja spoczynkowa języka to nic innego jak prawidłowe ułożenie języka kiedy: nic nie mówimy, nie jemy, nie połykamy. Faza spoczynkowa języka to czas, w którym nasz język zajmuje odpowiednią pozycję i nie wykonuje żadnych ruchów.

Prawidłowa pozycja języka to inaczej mówiąc pozycja wertykalno-horyzontalna, czyli:

„Język jest odklejony od dna jamy ustnej, wzniesiony do podniebienia częścią dorsalną, co powoduje, iż przyjmuje kształt szeroki” (D. Pluta – Wojciechowska „Dyslalia obwodowa”).

Co wpływa na nieprawidłową pozycję spoczynkową języka?

- skrócone wędzidełko języka

- nieprawidłowy tor oddechowy czyli oddech ustami

- obniżone napięcie mięśniowe sfery orofacjalnej

- nieprawidłowości w budowie anatomicznej jamy ustnej

- wysokie podniebienie

- zaburzenia powięziowe

Źle ułożony język przyczynia się do:

- niewłaściwego połykania

- wady wymowy

- niewłaściwego toru oddechowego

- powoduje problemy ortodontyczne.

Dlatego często terapię logopedyczną zaczyna się od treningu prawidłowej pozycji spoczynkowej języka. Bez tego praca nad prawidłowa artykulacja jest wręcz niemożliwa.


 

 

 

 

 

 

Featured

NASZA OJCZYZNA

W tym tygodniu tematem przewodnim podczas zajęć logopedycznych była nasza ojczyzna. Dzieci miały okazję utrwalać prawidłowa artykulacje na kartach pracy związanych z symbolami narodowymi oraz obchodów Święta Niepodległości.

BD

Featured

Code Week na zajęciach logopedycznych.

W minionym tygodniu obchodziliśmy Europejski Tydzień Kodowania. Podczas zajęć logopedycznych nasze dzieci pracowały na kartach pracy nawiązujących do tego święta. Zajęcia polegały na analizowaniu różnych wariantów planowania działań. Uczniowie oraz przedszkolaki kodowali czyli zapisywali informacje w postaci umownych znaków.
zdjęcia wysyłam w dwóch wiadomościach bo telefon nie przesyła więcej niż 5 🙂
BD