W tym tygodniu tematem przewodnim podczas zajęć logopedycznych była nasza ojczyzna. Dzieci miały okazję utrwalać prawidłowa artykulacje na kartach pracy związanych z symbolami narodowymi oraz obchodów Święta Niepodległości.
BD
Ułatwienia dostępu
W tym tygodniu tematem przewodnim podczas zajęć logopedycznych była nasza ojczyzna. Dzieci miały okazję utrwalać prawidłowa artykulacje na kartach pracy związanych z symbolami narodowymi oraz obchodów Święta Niepodległości.
BD
We wrześniu przeprowadzone zostały u nas badania logopedycznego. Przesiewowe badanie logopedyczne jest odpowiednio dopasowane do wieku dziecka, więc może się różnić. Są jednak stałe obszary, które są badane niezależnie od wieku dziecka. Są to: budowa narządów artykulacyjnych, sposób oddychania, lateralizację, słuch oraz jakość wymowy głosek. U dzieci w wieku przedszkolnym dodatkowo jest sprawdzane rozumienie mowy, wykonywanie poleceń, zasób słownika mowy biernej i czynnej, umiejętność nawiązywania komunikacji a także umiejętność opowiadania. Starsze dzieci mają sprawdzany słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, umiejętność logicznego myślenia oraz ćwiczenia pamięci.
Logopeda bada i studiuje procesy komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach jego aktywności w celu promowania rozwoju komunikacyjnego, edukacyjnego, społecznego i zawodowego.
Zajmuje się korygowaniem wad wymowy i usprawnianiem motoryki aparatu mowy, profilaktyką, likwidowaniem objawów zaburzonej komunikacji językowej, uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, stymulacją mowy opóźnionej i rehabilitacją mowy po wypadkach lub incydentalnych urazach czy udarach mózgowych (w przypadku całkowitej lub częściowej utraty mowy lub/i rozumienia). Kiedy mowa nie rozwija się, lub prognozy rozwoju są mało optymistyczne, a także wtedy, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, logopeda poszukuje wspomagających lub alternatywnych form i metod porozumiewania się.
Zadania logopedy obejmują:
Zapraszam do współpracy, Beata Dębowska, logopeda
Drogi rodzicu czy wiesz, że sprawność rąk ma duży wpływ na rozwój mowy dziecka?
Odpowiedzialne za ruchy rąk obszary w naszym mózgu graniczą z polami, które odpowiadają za ruchy narządów mowy. Dlatego tak ważne jest by Twoje dziecko było sprawne manualnie. Sprawne rączki dziecka mają ogromny wpływ na rozwój i sprawność narządów artykulacyjnych. Ponad to sprawne dłonie to warunek nadawania komunikatów niewerbalnych np. gestu wskazywania palcem. Dbając o sprawność dłoni Twojego dziecka, dbasz o rozwój motoryki małej.
W jaki sposób usprawniać dłonie dziecka?
- masażyki, dotykanie różnorodnych faktur, konsystencji
- wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe oraz manipulacyjne
- zabawy plasteliną, ugniatanie, lepienie, wałkowanie mas sensorycznych
- mieszanie, przesypywanie kasz, ryżu, makaronu itp.
- przypinanie oraz odpinanie klamerek do prania
- zapinanie guzików
- nawlekanie koralików
- zabawy z nakrętkami: zakręcanie, odkręcanie butelek
- kolorowanie, wydzieranie, naklejanie.
„Dłonie wspierają nasz rozwój intelektualny. Kiedy dziecko nauczy się używać dłoni, może zgromadzić wiele doświadczeń w swoim otoczeniu. Potrzebuje ćwiczeń i doznań, żeby rozwinąć najpierw świadomość, a potem intelekt i wolę.” M. Montessori
Przerost trzeciego migdałka a mowa dziecka.
Dziecko, które ma powiększony trzeci migdał oddycha ustami. Konsekwencją jest nieprawidłowy tor oddechowy, nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka oraz nieprawidłowym typ połykania. To przekłada się najczęściej na miedzyzębową artykulację.
Zaburzenia mowy spowodowane przerostem trzeciego migdałka:
- mowa bezdźwięczna
- mowa nosowa
- międzyzębowość
Oddychanie przez usta uniemożliwia prawidłową pracę języka i warg podczas: jedzenia, połykania oraz mówienia.
Rodzicu jeśli zauważyłeś któryś z wymienionych objawów warto udać się ze swoim dzieckiem na konsultację do laryngologa.
B.D.