Ułatwienia dostępu

Featured

NASZA OJCZYZNA

W tym tygodniu tematem przewodnim podczas zajęć logopedycznych była nasza ojczyzna. Dzieci miały okazję utrwalać prawidłowa artykulacje na kartach pracy związanych z symbolami narodowymi oraz obchodów Święta Niepodległości.

BD

Featured

Code Week na zajęciach logopedycznych.

W minionym tygodniu obchodziliśmy Europejski Tydzień Kodowania. Podczas zajęć logopedycznych nasze dzieci pracowały na kartach pracy nawiązujących do tego święta. Zajęcia polegały na analizowaniu różnych wariantów planowania działań. Uczniowie oraz przedszkolaki kodowali czyli zapisywali informacje w postaci umownych znaków.
zdjęcia wysyłam w dwóch wiadomościach bo telefon nie przesyła więcej niż 5 🙂
BD
Featured

BADANIA LOGOPEDYCZNE

We wrześniu przeprowadzone zostały u nas badania logopedycznego. Przesiewowe badanie logopedyczne jest odpowiednio dopasowane do wieku dziecka, więc może się różnić. Są jednak stałe obszary, które są badane niezależnie od wieku dziecka. Są to: budowa narządów artykulacyjnych, sposób oddychania, lateralizację, słuch oraz jakość wymowy głosek. U dzieci w wieku przedszkolnym dodatkowo jest sprawdzane rozumienie mowy, wykonywanie poleceń, zasób słownika mowy biernej i czynnej, umiejętność nawiązywania komunikacji a także umiejętność opowiadania. Starsze dzieci mają sprawdzany słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, umiejętność logicznego myślenia oraz ćwiczenia pamięci.

Logopeda

 

Zadania logopedy

 

Logopeda bada i studiuje procesy komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach jego aktywności w celu promowania rozwoju komunikacyjnego, edukacyjnego, społecznego i zawodowego.

Zajmuje się korygowaniem wad wymowy i usprawnianiem motoryki aparatu mowy, profilaktyką, likwidowaniem objawów zaburzonej komunikacji językowej, uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, stymulacją mowy opóźnionej i rehabilitacją mowy po wypadkach lub incydentalnych urazach czy udarach mózgowych (w przypadku całkowitej lub częściowej utraty mowy lub/i rozumienia). Kiedy mowa nie rozwija się, lub prognozy rozwoju są mało optymistyczne, a także wtedy, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, logopeda poszukuje wspomagających lub alternatywnych form i metod porozumiewania się.

Zadania logopedy obejmują:

  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • prowadzenie doradztwa logopedycznego;
  • ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej);
  • prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego;
  • utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną, nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, rehabilitantem), by wspólne poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
  • prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw;
  • opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji;
  • przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych;
  • ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań;
  • przygotowywanie i wygłaszanie referatów, komunikatów i raportów naukowych lub popularnonaukowych oraz publikowanie wyników badań i eksperymentów;
  • wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.

 

Zapraszam do współpracy, Beata Dębowska, logopeda

 

Ciekawostki logopedyczne

Drogi rodzicu czy wiesz, że sprawność rąk ma duży wpływ na rozwój mowy dziecka?

Odpowiedzialne za ruchy rąk obszary w naszym mózgu graniczą z polami, które odpowiadają za ruchy narządów mowy. Dlatego tak ważne jest by Twoje dziecko było sprawne manualnie. Sprawne rączki dziecka mają ogromny wpływ na rozwój i sprawność narządów artykulacyjnych. Ponad to sprawne dłonie to warunek nadawania komunikatów niewerbalnych np. gestu wskazywania palcem. Dbając o sprawność dłoni Twojego dziecka, dbasz o rozwój motoryki małej.

W jaki sposób usprawniać dłonie dziecka?

- masażyki, dotykanie różnorodnych faktur, konsystencji

- wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe oraz manipulacyjne

- zabawy plasteliną, ugniatanie, lepienie, wałkowanie mas sensorycznych

- mieszanie, przesypywanie kasz, ryżu, makaronu itp.

- przypinanie oraz odpinanie klamerek do prania

- zapinanie guzików

- nawlekanie koralików

- zabawy z nakrętkami: zakręcanie, odkręcanie butelek

- kolorowanie, wydzieranie, naklejanie.

 

„Dłonie wspierają nasz rozwój intelektualny. Kiedy dziecko nauczy się używać dłoni, może zgromadzić wiele doświadczeń w swoim otoczeniu. Potrzebuje ćwiczeń i doznań, żeby rozwinąć najpierw świadomość, a potem intelekt i wolę.” M. Montessori

Featured

CIEKAWOSTKI LOGOPEDYCZNE

 

Przerost trzeciego migdałka a mowa dziecka.

Dziecko, które ma powiększony trzeci migdał oddycha ustami. Konsekwencją jest nieprawidłowy tor oddechowy, nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka oraz nieprawidłowym typ połykania. To przekłada się najczęściej na miedzyzębową artykulację.

Zaburzenia mowy spowodowane przerostem trzeciego migdałka:

- mowa bezdźwięczna

- mowa nosowa

- międzyzębowość

Oddychanie przez usta uniemożliwia prawidłową pracę języka i warg podczas: jedzenia, połykania oraz mówienia.

   

Rodzicu jeśli zauważyłeś któryś z wymienionych objawów warto udać się ze swoim dzieckiem na konsultację do laryngologa.

B.D.