We wrześniu przeprowadzone zostały u nas badania logopedycznego. Przesiewowe badanie logopedyczne jest odpowiednio dopasowane do wieku dziecka, więc może się różnić. Są jednak stałe obszary, które są badane niezależnie od wieku dziecka. Są to: budowa narządów artykulacyjnych, sposób oddychania, lateralizację, słuch oraz jakość wymowy głosek. U dzieci w wieku przedszkolnym dodatkowo jest sprawdzane rozumienie mowy, wykonywanie poleceń, zasób słownika mowy biernej i czynnej, umiejętność nawiązywania komunikacji a także umiejętność opowiadania. Starsze dzieci mają sprawdzany słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, umiejętność logicznego myślenia oraz ćwiczenia pamięci.
Zadania logopedy
Logopeda bada i studiuje procesy komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach jego aktywności w celu promowania rozwoju komunikacyjnego, edukacyjnego, społecznego i zawodowego.
Zajmuje się korygowaniem wad wymowy i usprawnianiem motoryki aparatu mowy, profilaktyką, likwidowaniem objawów zaburzonej komunikacji językowej, uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, stymulacją mowy opóźnionej i rehabilitacją mowy po wypadkach lub incydentalnych urazach czy udarach mózgowych (w przypadku całkowitej lub częściowej utraty mowy lub/i rozumienia). Kiedy mowa nie rozwija się, lub prognozy rozwoju są mało optymistyczne, a także wtedy, gdy mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, logopeda poszukuje wspomagających lub alternatywnych form i metod porozumiewania się.
Zadania logopedy obejmują:
- prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych;
- prowadzenie doradztwa logopedycznego;
- ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej);
- prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego;
- utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną, nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, rehabilitantem), by wspólne poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
- prowadzenie badań logopedycznych, obejmujących studia teoretyczne, badania empiryczne i porównawcze, formułowanie definicji, hipotez i praw;
- opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji;
- przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych;
- ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań;
- przygotowywanie i wygłaszanie referatów, komunikatów i raportów naukowych lub popularnonaukowych oraz publikowanie wyników badań i eksperymentów;
- wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.
Zapraszam do współpracy, Beata Dębowska, logopeda
Ciekawostki logopedyczne
Drogi rodzicu czy wiesz, że sprawność rąk ma duży wpływ na rozwój mowy dziecka?
Odpowiedzialne za ruchy rąk obszary w naszym mózgu graniczą z polami, które odpowiadają za ruchy narządów mowy. Dlatego tak ważne jest by Twoje dziecko było sprawne manualnie. Sprawne rączki dziecka mają ogromny wpływ na rozwój i sprawność narządów artykulacyjnych. Ponad to sprawne dłonie to warunek nadawania komunikatów niewerbalnych np. gestu wskazywania palcem. Dbając o sprawność dłoni Twojego dziecka, dbasz o rozwój motoryki małej.
W jaki sposób usprawniać dłonie dziecka?
- masażyki, dotykanie różnorodnych faktur, konsystencji
- wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe oraz manipulacyjne
- zabawy plasteliną, ugniatanie, lepienie, wałkowanie mas sensorycznych
- mieszanie, przesypywanie kasz, ryżu, makaronu itp.
- przypinanie oraz odpinanie klamerek do prania
- zapinanie guzików
- nawlekanie koralików
- zabawy z nakrętkami: zakręcanie, odkręcanie butelek
- kolorowanie, wydzieranie, naklejanie.
„Dłonie wspierają nasz rozwój intelektualny. Kiedy dziecko nauczy się używać dłoni, może zgromadzić wiele doświadczeń w swoim otoczeniu. Potrzebuje ćwiczeń i doznań, żeby rozwinąć najpierw świadomość, a potem intelekt i wolę.” M. Montessori
Przerost trzeciego migdałka a mowa dziecka.
Dziecko, które ma powiększony trzeci migdał oddycha ustami. Konsekwencją jest nieprawidłowy tor oddechowy, nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka oraz nieprawidłowym typ połykania. To przekłada się najczęściej na miedzyzębową artykulację.
Zaburzenia mowy spowodowane przerostem trzeciego migdałka:
- mowa bezdźwięczna
- mowa nosowa
- międzyzębowość
Oddychanie przez usta uniemożliwia prawidłową pracę języka i warg podczas: jedzenia, połykania oraz mówienia.
Rodzicu jeśli zauważyłeś któryś z wymienionych objawów warto udać się ze swoim dzieckiem na konsultację do laryngologa.
B.D.
W czasie zajęć logopedycznych wykorzystywany jest program multimedialny z serii „Logopedia Edusensus”. Program pozwala w ciekawy i zróżnicowany sposób wspierać dzieci w nauce prawidłowej artykulacji. Dzieci mają możliwość losowania, wybierania obrazków, gier które sprawiają, że wielokrotne powtarzanie, utrwalanie danej głoski jest świetną zabawą.
Kiedy dziecko słyszy a nie rozumie… CAPD – centralne zaburzenie przetwarzania słuchowego.
CAPD to zaburzenie które polega na braku zrozumienia lub niepoprawnym, błędnym rozumieniu informacji przekazywanej z otoczenia drogą słuchową. Na uwagę zasługuje fakt, że występuje ono przy prawidłowo funkcjonującym słuchu fizycznym. Potocznie mówiąc: dziecko słyszy ale nie słucha. Centralne zaburzenie przetwarzania słuchowego może nieść za sobą szereg negatywnych konsekwencji na rozwój dziecka oraz poziom jego funkcjonowania w szkole.
Do jednych z objawów możemy zaliczyć:
- trudności z rozumieniem mowy w hałasie
- trudności z nauką języka obcego,
- zmniejszony poziom koncentracji
- zmniejszona podzielność uwagi
- problemy z rozumieniem dłuższych, skomplikowanych wypowiedzi/poleceń
- trudności z czytaniem u wielu dzieci w wieku szkolnym
- częste problemy artykulacyjne i językowe.
Formy wsparcia dzieci z CAPD to:
- rozwijanie umiejętności słuchowych
- rozwijanie języka, komunikacji oraz stymulowanie możliwości poznawczych dziecka
-poprawa jakości bodźców akustycznych.