Ułatwienia dostępu

GRUPY WSPARCIA

GRUPY WSPARCIA

Sześciolatki gotowe do szkoły.....

Sześciolatki gotowe do szkoły...

”Z badań wynika, że już po roku nauki w szkole dzieci, które rozpoczęły ją jako sześciolatki mają znacznie wyższe osiągnięcia z zakresu matematyki,
czytania i pisania niż ich rówieśnicy, którzy w tym czasie chodzili do przedszkola lub oddziału przedszkolnego. Z kolei w testach po III klasie, w większości uzyskują wyniki lepsze, niż ich koleżanki i koledzy, którzy do szkoły poszli jako siedmiolatki"


Od 1 września 2014 roku wszystkie sześciolatki będą miały obowiązek rozpoczęcia nauki w I klasie. Nad-chodzący rok szkolny jest więc ostatnim, w którym to rodzice podejmują decyzję o zapisaniu sześcioletnich dzieci do szkoły. Rodziców dzieci urodzonych w 2007 roku czeka jedno z najistotniejszych rozstrzygnięć dla przyszłości i rozwoju dziecka:  rozważenie czy rozpocznie ono naukę w szkole jako sześciolatek, czy pozostanie na kolejny rok w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym. Chcę Państwu dostarczyć jak najwięcej informacji ułatwiających podjęcie  decyzji, która będzie najkorzystniejsza dla Waszego dziecka. W tym celu rozpoczęłam szeroką kampanię informacyjną, której szczegóły  znajdziecie Państwo na stronie www.men.gov.pl/mam6lat.
Sześciolatki uczą się już w ponad 90 proc. szkół podstawowych. Od 2009 roku decyzję o wcześniejszym rozpoczęciu nauki przez  dzieci podjęło ponad 350 tys. rodziców. Uważne analizy wykazują, że bardzo dobrze radzą sobie one w szkole, osiągając czasami lepsze wyniki  niż ich siedmioletni koledzy. Szkoła daje dzieciom sześcioletnim więcej okazji do opanowania nowej wiedzy i umiejętności oraz kontaktu z dziećmi i dorosłymi. Dziecko, które zacznie rozwijać się wcześniej, będzie miało naturalną przewagę nad rówieśnikami, którzy zostali pozbawieni takiej okazji. Wcześniejsza nauka w szkole nie oznacza odbierania dziecku dzieciństwa, przeciwnie – w pełni wykorzystuje jego potencjał i stwarza optymalne warunki rozwoju. Jeśli Państwa dziecko pójdzie do szkoły już teraz, będzie miało znacznie łatwiejszy start na późniejszych etapach edukacji. Warto także podkreślić wpływ wcześniejszego rozpoczynania nauki w szkole na umiejętność czytania i pisania. W tym wieku ważna jest ciągłość i stabilność metod uczenia się. Jak alarmują eksperci, dotychczasowy system, w którym dzieci  rozpoczynające naukę pisania i czytania w przedszkolu, po roku  musiały gwałtownie przestawić się na metody pracy innego nauczyciela, może być przyczyną  późniejszych niepowodzeń edukacyjnych. To właśnie zapewnienie dziecku płynności uczenia się czytania i pisania było jedną z najważniejszych przesłanek wprowadzenia obniżenia wieku szkolnego.

 

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA – NOWE REGULACJE PRAWNE !!!

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA – NOWE REGULACJE PRAWNE !!!

Pragniemy Państwa zapoznać z nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:

  • rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych
  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych uczniów,
    wynikających w szczególności ze:

1)      szczególnych uzdolnień;

2)      niepełnosprawności;

3)      choroby przewlekłej;

4)      niedostosowania społecznego;

5)      zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

6)      specyficznych trudności w uczeniu się;

7)      zaburzeń komunikacji językowej;

8)      sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9)      niepowodzeń edukacyjnych;

10)   zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

11)   trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;

12)   innych potrzeb dziecka.

DORADZTWO ZAWODOWE

DORADZTWO ZAWODOWE

 

Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego

Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego wskazuje:

1)    zawody, w których kształcenie jest prowadzone w szkołach

2)    typy szkół ponadgimnazjalnych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie, tj. trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową dla młodzieży, czteroletnie technikum dla młodzieży oraz szkołę policealną,

3)    kwalifikacje wyodrębnione w zawodach, których kształcenie może być prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych;

4)    zawody, w  których nie wyodrębnia się kwalifikacji (zawody szkolnictwa artystycznego);

5)    wnioskodawców - ministrów, na wniosek których wprowadzono zawody do klasyfikacji;

6)    obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody wpisane do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Nowe podejście do zdobywania wykształcenia zawodowego polega na wyodrębnieniu w ramach poszczególnych zawodów pojedynczych kwalifikacji, z których każda obejmuje określony zasób wiedzy i umiejętności. Szkoły zawodowe nadal będą kształciły w zawodach, w oparciu o wyodrębnione kwalifikacje. Kształcenie w zakresie pojedynczych kwalifikacji będzie prowadzone na kwalifikacyjnych kursach zawodowych a ich ukończenie będzie uprawniało do przystąpienia do zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Potwierdzenie wszystkich kwalifikacji w obrębie danego zawodu, oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły, będzie jednoznaczne ze zdobyciem zawodu i uzyskaniem dyplomu. Możliwe będzie także posługiwanie się świadectwem potwierdzającym pojedynczą kwalifikację.

Rozporządzenie realizuje koncepcję dotyczącą ujednolicenia okresu kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej, wynikającą z przywołanej ustawy. Od 1 września 2012 r. kształcenie we wszystkich zawodach w zasadniczej szkole zawodowej będzie trwało trzy lata.

W nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego absolwenci zasadniczych szkół zawodowych będą mogli kontynuować kształcenie w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych począwszy od drugiej klasy oraz uzupełniać kwalifikacje w zawodzie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

Klasyfikacja zawodów przewiduje możliwości nabywania kwalifikacji przez absolwentów szkół dających wykształcenie średnie, w szczególności absolwentów liceów profilowanych:

  • poprzez kształcenie w szkołach policealnych - w zawodach, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły;
  • w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych - w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, dla których nie przewidziano kształcenia w szkole policealnej;
  • w szkołach policealnych i w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych - w zakresie wybranych zawodów i kwalifikacji wskazanych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono 251 kwalifikacji. W klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ujęto:

- 23 zawody (po 3 kwalifikacje na zawód),

- 72 zawody (po 2 kwalifikacje na zawód),

- 98 zawodów (1 kwalifikacja na zawód),

- 7 zawodów szkolnictwa artystycznego, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji.

 

UWAGA FONOHOLIZM !!!

UWAGA FONOHOLIZM !!!

Wyniki badań TNS OBOP „Młodzież a telefony komórkowe” wykazały, że co trzeci nastolatek nie wyobraża sobie życia bez komórki, 60% używa jej w czasie szkolnych lekcji, prawie co trzeci – również w kinie lub teatrze, a 44% nawet podczas rodzinnego obiadu.

Profesor Zbigniew Nęcki twierdzi, że „Komórka jest jak buty, nie sposób wyjść bez niej z domu. Spełnia tak dużo potrzeb – od poczucia bezpieczeństwa po zaspakajanie więzi towarzyskich, że walka z nią to walka z wiatrakami”. Wiedzą o ty doskonale nauczyciele w prawie każdej polskiej szkole. Czy coś w tej sprawie zmieni ruszająca we wrześniu kampania Uwaga! Fonoholizm? Jej koordynatorka, Małgorzata Siewierska, nie chce odebrać dzieciom telefonów komórkowych, chce jedynie, by korzystały z nich świadomie i z umiarem. Budzeniem tej świadomości mają zająć się nauczyciele z 2,5 tysiąca szkół. Już rozsyłane są do nich materiały z gotowymi scenariuszami lekcji o szkodliwości nadużywania komórek.

Nasza szkoła również będzie prowadziła kampanię uświadamiającą uczniów
o nadużywaniu telefonów komórkowych.

Opracowanie  A. Witaszczyk

Źródło: Gazeta Wyborcza