Ułatwienia dostępu

CZWARTAKI NA UNIWERSYTECIE

ZAJĘCIA NA UNIWERSYTECIE ŚLĄSKIM DLA IV KLASY W RAMACH PROGRAMU "SZKOŁA HARMONIJNEGO ROZWOJU"

Uczniowie klasy IV uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych zatytułowanych „Fizyka w atmosferze”, prowadzonych przez pracowników naukowych Pracowni dydaktyki fizyki – Instytutu Fizyki na Uniwersytecie Śląskim, panie: Janinę Pawlik, Anetę Szczygielską i Stefanię Widuch.

 

PRZYRODNICY BADAJĄ

PRZYRODNICY BADAJĄ...

Młodzi przyrodnicy w trakcie zajęć badają najbliższe środowisko. Prostymi metodami starają się określić stan środowiska naturalnego: poziom hałasu, czystość powietrza, stopień zniszczenia gleby oraz stopień przekształcenia środowiska przez człowieka.

STYLE UCZENIA SIĘ

STYLE UCZENIA SIĘ I WSKAZÓWKI DO PRACY

Styl kinestetyczny

Kinestetycy to dzieci, które dużo gestykulują i są bardzo ruchliwe. Na to, co dzieje się wokół nich reagują całym sobą. Uczą się poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie. Chcą wszystko czuć i wszystkiego dotknąć, często ocierają rękami ściany idąc korytarzem, opierają się na przedmiotach i sprzętach znajdujących się dookoła. Najlepiej pamiętają to, co sami wykonali, ich wyobraźnia pracuje w ruchu. Muszą się poruszać (wiercić), lubią coś trzymać, czymś manipulować. Podskakują z zadowolenia, tupią ze złości. Chętnie rozkładają
i składają rzeczy z części, znakomicie realizują się w zadaniach sportowych. Lubią bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy (dotykanie, klepanie), ale nie są dobrymi słuchaczami. Żeby uważnie słuchać lub oglądać muszą się poruszać, zmieniać pozycje.

Kinestetycy dostrzegają cały obraz, ale trudniej im zauważyć szczegóły. Kiedy coś do nich mówimy nie będą pamiętać szczegółów, a jedynie sens wypowiedzi.

Używają słów typu: pójść, poczuć, złapać, zaskoczyć, uchwycić, poszło gładko. Powiedzą: czuję się dobrze.

Dla rodziców

RODZAJE INTELIGENCJI I SPOSOBY ICH ROZWIJANIA

Teoria Inteligencji Wielorakiej.

Teoria zakłada, że wszystkie typy inteligencji współistnieją ze sobą. Niektórzy uczniowie mają jeden dominujący rodzaj inteligencji, inni kilka lub nawet wszystkie. Umiejętności wchodzące w zakres poszczególnych typów, nie są od siebie niezależne, współistnieją ze sobą i są ze sobą powiązane. Rozwijając jeden rodzaj wpływamy również na inny. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą. Inteligencje można rozwijać poprzez różne ćwiczenia. Chodzi o stymulowanie nie tylko mocnych stron, ale również i tych słabych. Rozpoznanie możliwości dziecka. Zapewnienie bodźców stymulujących różne rodzaje inteligencji. Najbardziej docenianą w szkole jest inteligencja matematyczno-logiczna
i lingwistyczna. Każde dziecko powinno odkryć swoje zdolności i predyspozycje.
W kolejnym etapie ważne jest dobranie odpowiednich metod dydaktycznych. Ważne jest to żeby jak najwcześniej rozpoznać swoje predyspozycje i dostosować do nich swój sposób zdobywania wiedzy, uczenia się i zapamiętywania. Warto pamiętać, iż dominacja posiadanych rodzajów inteligencji może zmieniać się wraz z wiekiem.